UpSide Down
PL
2022-02-16

Co to jest reklama natywna, czym się różni od artykułów sponsorowanych?

Część osób może mylić teksty sponsorowane z artykułami natywnymi. Zacznijmy od samego znaczenia słowa "natywny", które określa coś wrodzonego, właściwego lub takiego, jakie jest w warunkach naturalnych.

Artykuł natywny - co to jest?

Jeśli już wiemy co oznacza słowo natywny, określmy co to jest artykuł natywny. To artykuł, który jest subtelny, w żaden sposób nie jest nachalny, nie nawołuje do zakupu, od razu widzimy, że nie jest artykułem sponsorowanym. Jest to płatna reklama,która dopasowuje się idealnie do formy i funkcji kontekstu mediów, w którym się pojawia. Inaczej mówiąc, są to treści, które odbiorca postrzega jako organiczne, niepłatne.

Tworzenie tego rodzaju reklamy jest swojego rodzaju wyzwaniem. Jest to inteligentna forma reklamy, ponieważ tworzysz tekst, który nawiązujący do sprzedaży, ale jednocześnie musisz zachować wysokie standardy dziennikarskie. Reklama natywna to jeden z najprężniej rozwijających się kierunków reklamy online. Ważnym elementem jest zmiana sposobu komunikacji  nastawienie na przyjemność i zaangażowanie po stronie odbiorcy. Powinna stanowić część strategii contentowej i powinna być ujęta w Media Planie

Angielska nazwa to ‘native advertising’, jest to stosunkowo młoda forma reklamy, która zdobywa coraz większe zainteresowanie i zaufanie.

Jakie formy przyjmuje reklama natywna?

Obecnie znajdziesz reklamę natywną z formatach: wpisy na social media, lokowanie produktu w serialach czy filmach, a nawet na infografikach.

Jakie są zalety artykułów natywnych?

Według badań Native AdvertisingInstiture z 2019 roku reklama natywna jest o 53% skuteczniejsza od standardowych banerów reklamowych. Natomiast 70% konsumentów woli poznawać produkty z reklamy natywnej, niż z tradycyjnej.

A oto cechy reklamy natywnej:

  • prosty sposób podania informacji,
  • wzbudza zaufanie,
  • nienachalna forma reklamy,
  • subtelność,
  • ciekawa forma,
  • lepsza przyswajalność przez odbiorców,
  • dopasowana do kontekstu,
  • nieinwazyjna,
  • długofalowe działanie,
  • wywołuje zainteresowanie u odbiorcy,
  • ciekawe przedstawienie tematu.

 

Wady reklamy natywnej

  • Niektórzy postrzegają reklamę natywną jako „zawoalowaną” reklamę, więc taka forma wówczas traci na wiarygoności
  • Problematyczna identyfikacja nadawcy reklamy natywnej
  • Duża pracochłonność i kompetencje content marketingowe.

 

Jak rozpoznać reklamę natywną?

Zrób szybki minitest. W napisanym tekście wymaż nazwę produktu lub nazwę marki. Przeczytaj artykuł jeszcze raz. Jeśli artykuł jest obiektywny, to znaczy jest może funkcjonować jako reklama natywna.

Reklama natywna jest stosunkowo młodą formą reklamy. Przynosi bardzo dobre wyniki, ciągle powstają jej nowe formy. Także w przyszłości spodziewajmy się nowych i zaskakujących form.